Barn och spelberoende

Spelberoende är något som man i första hand förknippar med vuxna som spelar på casino, hästar eller odds. Faktum är dock att spelberoende blir allt vanligare bland barn och det finns tecken som tyder på att spelberoende är mer utbrett bland barn än det är bland vuxna. Detta innebär inte att det finns många barn som spelar i online casinon. Casinospel är hårt reglerat och det finns inga svenska online casinon, oddssajter eller pokerrum som tillåter minderåriga att spela.

barn spelberoende

Problemet för barn är inte casino, bingo, odds eller pokerspel utan det är istället att många spelbolag har börjat använda sig av spelliknande funktionen för att öka sina intäkter och få spelare att spendera extra pengar i spelet. Detta har länge varit ett problem för mobilspel men har under de senaste åren även blivit ett problem i stora AAA titlar. Spel som kostar 500 kr eller mer.

Alltför många av dessa spel innehåller spelsegment som tvingar spelaren att spela slumpspel för att få tillgång till vissa föremål i spelet. Dessa funktioner kallar ofta loot boxes men kan ha många andra namn. Många spelföretag försöker undvika kritik genom att byta namn på funktionerna.

Köp man gör i spel

Det finns många spel som låter spelare köpa olika saker i spelet. Detta inkluderar både kosmetiska föremål och föremål som ger fördelar i spelet. Dessa funktioner hittas i båda i enspelarspel och i flerspelarspel.

  • Assasins creed: Odessy är ett exempel på ett spel för en spelare som låter spelare spendera pengar för att få en starkare avatar i spelet och för att få kosmetiska föremål. Vissa min inte alla föremål kan hittas utan att man betalar för det. Spelet är utvecklad på ett sätt som gör att man måste spela länge för att få en tillräckligt stark karaktär om man inte betalar riktiga pengar. Det är med andra ord ett fullprisspel som är designat för att man skall spendera mer pengar efter man köpt det.
  • Fortnite är ett bra exempel på ett flerspelarspel som erbjuder föremål som kan köpa. Detta spel är dock helt gratis och alla föremål som man kan köpa är kosmetiska. De påverkar inte hur stor chans man har att vinna. Trycket kan dock trots detta vara stort för barn att spendera pengar för att köpa coola kosmetiska föremål. Detta då det finns ett socialt stigma i att använda de saker som man får gratis och det kan därför vara svårt för barn att motstå trycket att köpa kosmetiska föremål.

fortnite

Båda dessa spel har funktioner som lockar barn att spendera mer pengar men dessa spel är trots detta inte att se som ett stort problem och kommer inte att orsaka spelproblem hos barn. Detta beror på att båda dessa spel låter dig köpa exakt du föremål du vill ha. Det råder ingen osäkerhet kring vad man får och man behöver inte försöka vinna det man vill ha.

Det stora problemet är spel som har funktioner där barnen inte vet vad de får när de spenderar sina pengar och där oddsen kan vara mycket låga att barnen får det de vill ha.

Spel med slumpfunktion

Det stora problemet som orsaker ”spelberoende” bland barn är spel som innehåller funktioner som tvingar spelaren att köpa boxar som de inte vet vad de innehåller. Chansen att få de bra föremål som man kan vinna och som används för att marknadsföra funktionerna är ofta mycket små. Det är vanligt att chansen att få de bästa föremålen är mindre än 1% och det finns många exempel där oddsen är mycket mindre än så.

En av de absolut värsta exemplen på spel som innehåller denna typ av spelfunktion är FIFA från EA. Här kan man köpa spelarpaket som innehåller nya spelare och oddsen att få de bästa versionerna av de bästa spelarna är mycket låg. Dessa spelare gör ditt lag bättre och gör det lättare att vinna när du spelar mot andra spelare. Man kan spendera mycket stora mängder pengar utan att få alla spelare. Det finns exempel på personer som spenderat över 100 000 kr på dessa spelarpaket.

Dessa boxar lockar unga spelare att spela spel som är att jämföra med casinospel och leder till att vissa barn blir spelberoende i jakten på de föremål de vill ha. Många spel ger spelare gratis slumpboxar med sämre saker i för att locka dem att spendera pengar på betalda skumboxar.

Ingen av dessa funktioner är speciellt designade för barn utan är designade för att locka alla att spendera pengar. Barn kan dock vara speciellt utsatta eftersom de kanske inte förstår hur liten chansen är att få det man vill ha. Vissa men inte alla spel talar om oddsen för att få olika föremål.

Vissa spel har ett system där man kan sälja sina föremål för riktiga pengar. Detta gör att dessa spel fungerar precis som riktiga casinon. De låter en spendera pengar för att få slumpartade belöningar som om man har tur kan vara värda mycket mer än man betalade. Föremål som man kan sälja för pengar.

Det är mycket enkelt att förstå hur barn kan bli spelberoende av dessa funktioner. Symptomen av detta är ofta de samma som för en vuxen men på en mindre skala. De spenderar alla sina pengar på dessa boxar och kan därför inte köpa andra saker de hellre vill ha. Det förekommer även att de tar föräldrarnas kreditkort och spenderar stora summor pengar utan att förstå vad de gör.

Vad kan du göra

Det bästa du kan göra är att ge dina barn spel som inte innehåller denna typ av funktioner. Det finns många spel som inte gör det. Bra exempel på sådana spel är t.ex. God of war, Star Wars: Jedi Fallen Order. Cyberpunk 2077, The Witcher 3 och många andra. Även det mycket populära fortnite är ett bra exempel eftersom man alltid vet vad man köper i det spelet och aldrig behöver spendera mer än man trodde för att få ett föremål. Detta är ett ärligt sätt för spelet att tjäna pengar. Detta är särskilt sant eftersom Fortnite är gratis att ladda ner och spela. Man behöver aldrig spela några pengar om man inte vill.

the witcher 3

Reglering

Myndigheter över hela världen har insatt problemet med dessa funktioner och många regler planerar regleringar mot denna typ av funktioner och andra länder planerar att klassificera dessa funktioner som casinospel (lotto) och tvinga företagen för att ha licens för att kunna erbjuda denna typ av funktioner. De kommer även behöva införa funktioner så att barn inte kan använda eventuella spelfunktioner som de har licens för.